مراقبت از دندان های سگ

سگهاست و بسیار حائز اهمیت است. سهل انگاری در بهداشت دندان سگ موجب عفونت همراه درد لثه ها و بیماریهای دندانی میگردد.
بیماریهای دندان از مهمترین بیماریها در حیوانات کوچک می باشد. نشانه های این بیماریها غالباً تشخیص داده نمی شوند. در نتیجه گاهی حیوان تا زمان عفونی شدن دندان ممکن است درد بکشد. مراقبت های پیشگیری کننده از بیماریهای دندانی از مهمترین نیازهایی است که حیوان سالم بدان نیاز داشته و متاسفانه غالباً نادیده گرفته میشود.
در ذیل به برخی از پرسشهایی در خصوص مراقبت دندان حیوان خانگی اشاره میکنیم.
بیماریهای دندانی چیست؟
باقی ماندن غذا بر روی دندانها موجب پلاک دندان میشود و بتدریج کل دندان را در بر میگیرد. در صورتیکه این مشکل درمان و برطرف نشود، پلاکها به تدریج سختر شده و تبدیل به سنگ (رسوب) می شوند. بیماریهای دندانی در مراحل اولیه التهابات لثه ای نامیده می شوند که بدنبال تجمع پلاک و سنگ در زیر لثه پدید می آیند.
طبق تحقیقات، حدود 85% سگها و گربه های بالای دو سال مبتلا به گونه ای از بیماریهای دندان می باشند. این بیماری پیشرونده و دردناک لثه ای موجب تورم و نهایتاً از دست دادن دندان می گردد. همچنین عدم درمان موجب بیماریهای جدی چون گرفتگی رگها، بیماریهای قلبی و مشکلات کلیوی می شود.
از علائمی که بایستی در نظر گرفت می توان مواردی چون:
•تنفس سخت
•آماس و التهاب لثه
•سر و صدای بیش از اندازه حیوان
•تراوش و جاری شدن آب از دهان
•کم اشتهایی
•خونریزی از لثه
را ذکر کرد.
بیماریهای دندانی توام با درد می باشند. حیوانات قادر به مسواک زدن دندان خود نبوده و نمی توانند ما را از بروز درد مطلع نمایند. بنابراین این مسئولیت بعهده ما است که مراقبت از دندان و دهان آنها را عهده دار شویم.

در صورت مشاهده هرگونه مشکل و احتمال بیماری دندانی حتماً به دامپزشکی مراجعه نمائید. جرم گیری و تمیز کردن دندان توسط دامپزشک نیز در این مرحله پیشنهاد می شود.
می توانید دندانهای سگ را مسواک بزنید و حتماً این مسواک زدن باید مرتب انجام گیرد. حداقل سه مرتبه مسواک زدن دندان حیوان موجب از میان رفتن پلاک و جرم دندانها می گردد. استفاده از اسپری دندانی بجای مسواک زدن نیز گزینه مناسب و در عین حال آسانی است. بهداشت دهان سگ موجب خلاص شدن از بوی بد دهان حیوان می شود.