علل تکرر ادرار در سگ ها

تکرر ادرار میتواند علل متعددی اعم از تجویز داروهایی برای پت شما تا عفونت های ادراری و مثانه داشته باشد.تکرر ادرار که بعنوان پر ادراری (Polyuria) شناخته شده است در اکثر موارد میتواند درمان شود,اما در ابتدا علت آن باید تشخیص داده شود.شما میتوانید هر روز که سگ خود را به بیرون میبرید با شمردن دفعات ادرار کردن او متوجه شوید که آیا تکرر ادرار دارد یا خیر.

عفونت های دستگاه ادراری

شایع ترین علت تکرر ادرار در سگ ها عفونت دستگاه ادراری یا UTI میباشد.UTI که بعنوان التهاب مثانه شناخته شده است میتواند در اثر تجمع باکتری ها ایجاد شود.این شرایط بیشتر بر روی سگ های ماده که مجرای خروجی مثانه ی آنها کوتاه تر و پهن ترمیباشد و به باکتری ها اجازه میدهد که به سادگی وارد مثانه شوند بوجود می آید.دستگاه ادراری و مثانه دچار التهاب خواهند شد و در این شرایط سگ احساس میکند که نیاز به تخلیه ی ادرار بیش از حد معمول دارد.

نشانه های عفونت دستگاه ادراری ممکن است شامل افزایش تشنگی و درد هنگام ادرار کردن و حتی وجود خون در ادرار باشد.درمان میتواند ترکیبی از استفاده کردن از آنتی بیوتیک ها و احتمالا تغییری در سبک زندگی سگ و رژیم غذایی او باشد.

سنگ های مثانه

سنگ های مثانه تجمع مواد معدنی هستند که میتوانند به مثانه فشار بیاورند و نتیجه ی این فشار ضرورت در ادرار کردن خواهد بود.سنگ های مثانه میتوانند با جراحی برداشته شوند,اما درمان های دیگری از قبیل تغییر در رژیم غذایی یا دارو درمانی وجود دارد.

تومورهای مثانه

تومورهای مثانه میتوانند خوش خیم یا بدخیم بوده و در اندازه های مختلفی وجود داشته باشند.اگر تومور بزرگ باشد به مثانه فشار آورده و باعث ادرار کردن بیشتری میشود.تومورها همیشه قابل جراحی نمیباشند,بنابراین اشعه ی X و مافوق صوت برای تشخیص بهترین نوع درمان برای تومور ضروری میباشند.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی ممکن است در سگ های ماده باعث ادرار کردن بیشتری بشود.نبودن مقدار کافی استروژن میتواند بر عملکرد کلیه ها تاثیر گذاشته و باعث شود که سگ بیشتر از همیشه ادرار کند.مکمل هورمونی میتواند مشکل را حل کند,اگر درمانی صورت نگیرد از دست دادن آب بدن باعث رنج کشیدن سگ میشود.

دیابت

دیابت میتواند باعث تکرر ادرار شود.افزایش مقدار گلوکز در خون باعث تشنگی شده و به همین دلیل سگ آب زیادی مینوشد.علائم دیگری که برای دیابت وجود دارند عبارتند از:از دست دادن وزن,بی حالی و خشکی دهان.دیابت باید در حد ممکن سریع تشخیص داده شود و برای سگ تزریق انسولین صورت بگیرد.اگر درمانی برای دیابت انجام نشود میتواند باعث نابینایی و آسیب اندام های بدن شود.

نشانگان کوشینگ

نشانگان کوشینگ با افزایش سطح کورتیزول در بدن ایجاد میشود.این بیماری بیشتر در سگ های مسن دیده شده و سبب ریزش مو و افزایش تشنگی شده که این افزایش تشنگی منجر به تکرر ادرار میشود.این بیماری میتواند قابل کنترل باشد.

برخی از داروها

برخی از داروها عوارض جانبی از قبیل پر ادراری(تکرر ادرار) دارند.عوارض جانبی داروهایی را که برای سگ خود استفاده میکنید را بررسی کنید تا ببینید که آیا در آن اشاره ای به تکرر ادرار شده است یا خیر.بطور معمول اگر مصرف این داروها قطع شود عوارض آنها نیز از بین خواهند رفت.اگر تکرر ادرار از عوارض جانبی دارویی که برای سگتان استفاده میکنید نمیباشد او را به یک دامپزشک نشان دهید تا علت تکرر ادرار در او را تشخیص دهد.