فاکتورهای مرتبط به سگ ماده و مدیریت زایمان

زمان آبستنی در سگهای ماده بطور متوسط 9 هفته یا به عبارت دیگر 59 تا 67 روز (بطور متوسط 63 روز) از هنگام جفتگیری تا زایمان بطول می انجامد.
چند روز قبل از زایمان، سگ ماده از خوردن غذا اجتناب می کند و شروع به ساختن و آماده کردن بستری مناسب برای توله ها می نماید.
سگ بصورت مداوم حالتی سردر گم و هیجان زده دارد و در هنگام زایمان کمی تندخو و زودرنج می شوند و دوست دارد در گوشه ای خلوت و دور از رفت و آمد دوران زایمان را سپری کنند. اگر از محیط امنی برخوردار نباشند ممکن است نوزادان را به دندان گرفته و در جستجوی لانۀ مناسب و برای مخفی کردن آنها از دید افراد توله هارا در محیطی مخفی کند که موجب مرگ توله ها گردد.
دوران سگهای ماده ممکن است دارای رفتاری متفاوت شوند که به علت مراقبت از نوزادان است و زمانی که توله ها به رشد کافی برسند، رفتار سگ مانند گذشته خواهد شد. این تغییر رفتار بیشتر به علت تغییرات هورمونی صورت می گیرد.

بی تجربگی در زایمان (اولین زایمان)، و وابستگی شدید سگ به صاحب،خود می تواند یکی از علل اصلی مرگ توله ها باشد.
چنین سگی در روند زایمان خسته می شود و ممکن است از بستر زایمان بلند شده و در زمان زور زدن به اطراف حرکت کند و یا از فشار آوردن برای تولد توله ها دست نگه میدارد و گاهی اوقات دیده شده که سگ پس از تولد اولین جنین نسبتا گیج و منگ بوده و حتی از تولۀ خود می ترسد، لذا از پاره کردن پرده های جنینی و یا قطع بندناف غفلت می کند و یا به علت ناتوانی قادر به انجام آن نیست.یا نمی تواند به سرعت تک تک توله ها را بلیسد و راه تنفسشان را باز کند و آنها رابه سمت بدنش هدایت کند و گرمای بدن توله ها را بالا ببرد. همچنین ممکن است بعد از زایمان احساس خستگی کرده و کلا لانه را ترک کند.
بارها مشاهده شده بعد از زایمان سگ ماده از شیر دادن تعدادی از توله ها سرباز میزند و یا آنها را از خود دور می کند و حتی آنها را می خورد،که علل این رفتار می تواند ناکافی بودن شیر مادر، عفونتها و تومور ها سینه و ناهنجاریهای سر پستان، کمبود کلسیم و جراحات و کاهش قدرت زنده مانده توله ها به دلیل دشواری زایمان یا عمل سزارین و غیره باشد اما تاحال برای هیچ یک از این فاکتورهای رفتاری علل مشخصی به اثبات نرسیده است.
بعد از زایمان برای یافتن علت مرگ و یا بیماری توله ها، سگ ماده نیز باید در ارتباط با فاکتورهای رفتاری و خلق و خوی مورد معاینه قرار داد که این فاکتورها، توانایی های مادری سگ ماده را در نگهداری از توله ها، تحت تاثیر قرار می دهند.

مرگ توله ها ممکن است تحت تمام سیستم های مدیریتی اتفاق بیفتد، بیاد داشته باشید که نگهداری و مراقبت از توله ها و بستر جدید برای سگ ماده کار طاقت فرسایی است.