گاز گرفتن و چنگ زدن حیوانات خانگی

گاز گرفتن سگ:

* بیشترین احتمال گاز گرفته شدن توسط سگ برای کودکان بین 1 تا 4 سال است

*بچه های کوچک به خاطر جثه شان احتمال گاز گرفته شدگی بیشتری دارند و البته بیشتر به خاطر اینکه رفتار های حساب شده ای با سگها ندارند – دمشان را میکشند ،غذای آنها را برمیدارند ، با صورتشان به صورت سگها ضریه میزنند –

* تمام سگها صرف نظر از خلق و خو ، سن و تربیتشان میتوانند گاز بگیرند.

* دوست داشتنی ترین حیوان خانگی خانواده ها بیشترین ارتکاب جرم در زمینه ی گاز گرفتن رو داراست!

بیماری چنگ زدن گربه (cat scratch) :

* بیماری کت اسکرچ از طریق ککها بین گربه ها شیوع پیدا کرده و منتقل میشود .

*این بیماری امکان داره از گربه به انسان هم سرایت کند اگر پوست بدن انسان توسط چنگ گربه ای زخمی شود.

*بیماری کت اسکرچ معمولا خودش را با تورم محل خراشیدگی پوست نشان میدهد .این حالت ممکن است چندین هفته به طول انجامد و بر روی غدد لنفاوی تاثیر میگذارد ( معمولا در زیر بغل یا کشاله ی ران بسته به اینکه محل خراشیدگی کجا قرار داشته باشد ) به گونه ای که دردناک و متورم میگردند.

*با وجود اینکه این بیماری اکثرا بدون نیاز به رسیدگی های پزشکی از بین میرود ، گاهی هم نیاز مند درمان دوره ای با آنتی بیوتیک می باشد.

جلوگیری از از چنگ زدن و گاز گرفتن

* همیشه به نزدیک بودن و کودک خردسال و سگ نظارت داشته باشید حتی اگر آن سگ حیوان خانواده ی شما میباشد.

* مطمئن باشید که سگتان فرمان های بشین ، بمان ، بنداز و بیا را کاملا میفهمد.

* نژادی را انتخاب کنید که با شیوه ی زندگی خانواده ی شما و محیط تان همخونی داشته باشد

*یه کودک خود بیاموزید همیشه قبل از نزدیک شدن به حیوانی نا آشنا از صاحبش اجازه بگیرد.

*هیچ وقت یک سگ را وقتی خواب است یا در حال غذا خوردن میباشد غافل گیر نکنید.

*به کودک خود بیاموزید که اگر به حیوان نا آشنا یی نزدیک میشود بی سر و صدا و آرام باشد و از خیره شدن خودداری کند به جای اینکه فرار کند و جیغ بکشد !

*این کاری است که از عهده ی شما بر می آید تا کودکتان را در محدوده ی حیوانات ایمن نگه دارید. پس به آنها آموزش دهید که چطور زفتار بی خطری با حیوانات داشته باشند.

اگر کودکتان گاز گرفته شد

* زخمی که توسط گاز گرفتگی سگ یا گربه ایجاد شده به سادگی مکن است عفونی شود . چون در چنگالها و دندان های آنها باکتری هایی وجود دارد.

* همبشه جای زخم را کاملا شسته و ضد عفونی نمایید.

*اگر هر نشانه ای از عفونت دیدید ( قرمزی ، التهاب ، سوزش ) به پزشکتان مراجعه کنید.

*واکسن کزاز کودکانتان را در زمان های مقرر انجام دهید و از خطر ابتلا به کزاز جلوگیری نمایید.