گیاهان سمی برای سگ ها

بسیاری از گیاهان خانگی و گیاهانی که در محیط بیرون رشد می کنند برای سگ ها سمی می باشند.امکان وجود یکی از این گیاهان در خانه ی شما بسیار زیاد است.برای امنیت سگ خود باید این گیاهان خانگی را دور از دسترس گذاشته و حیاط خود را برای سگ محدود کنید تا نگران گیاهان و کود های شیمیایی سمی نباشید.

در صورتی که احساس کردید سگتان مسموم شده است باید سریعا او را نزد دامپزشک ببرید.هرچه سریع تر اقدام کنید شانس زنده ماندن سگ شما بیشتر می باشد.

مسمومیت با آلوورا(Aloe vera):

انسان ها از آلوورا برای بهبود سوختگی و خاصیت های دارویی زیاد این گیاه استفاده می کنند.در صورتی که سگ برگ یا ژل آلوورا را بخورد،ساپونین های(Saponins) موجود در این گیاه باعث مسمومیت سگ می شود.علائم مسمومیت در اثر خوردن آلوورا عبارتند از:

*تیره شدن رنگ ادرار

*پریشانی

*تشنج ماهیچه ها

*کم شدن وزن

ساپونین ها همچنین در گیاهانی چون شاهبلوط،خاس و پاپیتال و خانواده ی گیاهان هوستا و سیب زمینیان یافت می شود.

سیب زمینیان)

(بوته ی آزالیا)

آزالیا(Azaleas) و درخت گل سرخ(Rhododendrons):

بوته های آزالیا و درخت گل سرخ منظره ی بسیار زیبایی را در بهار ایجاد می کنند ولی به هر حال یکی از سمی ترین گیاهان برای سگ ها باقی می مانند.در بیشتر مواقع تمام گیاهان واقع در زیر مجموعه ی آزالیا ها و درختان گل سرخ باعث مرگ سگ ها می شوند حتی اگر مقدار برگ یا گل خورده شده توسط سگ خیلی کم باشد.علائم مسمومیت در اثر خوردن برگ یا گل آزالیا یا درخت گل سرخ:

*کما

*ترشح بزاق بیش از حد

*ایست قلبی

*مرگ کاذب

*کاهش اشتها

*فلج شدن

*تشنج

(کاسنی دشتی)

کاردنولید ها(Cardenilides) برای بسیاری از حیوانات سمی هستند:

کاردنولید های در تعدادی از گیاهان یافت می شوند و در صورتی که سگ با این گیاهان مسموم شود علائم زیر را نشان می دهد:

*کما

*افتادن فشار خون

*تشنج در اثر تب

*استفراغ

گیاهانی که در آن ها کاردنولید یافت می شود عبارتند از:

*کاسنی دشتی

*شمشاد

*پیاز سگ یا پیاز حضرتی

*زنبق الوادی

*استبرق

*خرزهره

(زنبق الوادی)

(شینو دو کسا)

کولشیسین(Colchicine) برای سگ ها سمی می باشد:

کولشیسین یک سم بسیار خطرناک برای سگ ها می باشد که در گیاهانی چون گل زعفران،شینو دو کسا و سوسنیان یافت می شود.علائم مسمومیت در اثر خوردن کولشیسین در سگ ها عبارتند از:

*استفراغ خونی

*فرونشانی مغز استخوان(Bone marrow suppression)

*آیسب دیدن اندام ها

*دانه دانه شدن و تحریک داخل دهان

*تشنج

(گل زعفران)

(داوودی)

گل مارگریت و گل های داوودی:

این گیاهان در بیشتر باغ ها یافت می شوند.این گل ها دارای پیراترین ها(Pyrethrins) و سزکویی ترپن ها(Sesquiterpene) می باشند که در سگ می توانند باعث ایجاد اسهال،استفراغ،تحریک پوستی و خارش وترشح بیش از اندازه ی بزاق کنند.این مواد همچنین در گیاهان زیر یافت می شوند:

*گیاه کاکائو

*درخت کاج سدروس

*هزار برگ

*گیاه بابونه

(گیاه کاکائو)

(گل انگشتانه)

گل انگشتانه برای سگ ها سمی می باشند:

برگ های گیاه صحرایی Digitalis purourea یا همان گل انگشتانه خاصیت دارویی دارند و در دارو هایی که نقش تنظیم و مرتب کردن فعالیت قلب را دارند ،استفاده می شوند.مصرف بیش از اندازه ی این گیاه در سگ ها می تواند باعث ایست قلبی شود.سایر علائم مسمویت در اثر خوردن گل انگشتانه عبارتند از:

*ایست قلبی

*مرگ کاذب

(آمار یلیس)

آلکالوئید Lycorine برای سگ ها سمی می باشد:

بسیاری از افراد از آماریلیس ها برای زیبایی بخشیدن به خانه های خود استفاده می کنند.این گیاهان حاوی سم بسیار خطرناکی برای سگ ها و انسان ها به نام Lycorine می باشند.علائم مسمومیت با Lycorine عبارتند از:

*درد در ناحیه ی شکم

*بیحالی

*ترشح بیش از انداره ی بزاق

*تشنج ماهیچه ها

*حالت تهوع

*کاهش وزن

Lycorine در تمام گیاهان هم خانواده ی آمار یلیس پیدا می شود. برخی از این گیاهان عبارتند از:

*نرگس ها

*سوسن ها

*گل های حسرت

(گل نرگس)

پیاز ها،پیازچه ها و موسیرها:

پیاز و تمام هم خانواده هایش دارای سولفات گوگرد می باشند که برای سگ ها سمی محسوب می شود.در حالی که مقدار خیلی کم این گیاهان به سگ ها صدمه نمی زند،بهتر است از مصرف آن ها درغذای سگ منصرف شوید. علائم مسمویت در اثر مصرف پیاز:

*کم خونی

*ادرار خونی

*تهوع

*استفراغ

به سگ های خود هرگز پیاز،سیر و پیازچه ندهید.