عطسه و خس خس سينه گربه 2 نشانه‌اي هستند كه باعث ناراحتي‌هاي بسياري مي‌شوند. اگر حيوان خانگي شما اين علائم را نشان داد، شما بايد علل اساسي و زمينه‌اي اين مشكل را پيدا كنيد و همچنين لازم است به دنبال كمك به تسكين ناراحتي گربه‌تان باشيد.

دلايل عطسه و خس خس سينه گربه

عطسه و خس خس سينه 2 نشانه‌اي هستند كه مي‌توانند به دلائل زير ايجاد شوند:

– آلرژي كه بستگي به عوامل مختلف زيست محيطي مانند دود، عطر، گرد و غبار، جعبه خاك گربه يا مواد شيميايي خانگي دارد. ديگر نشانه‌ها شامل درماتيت، ترشحات بيني و چشم و سرفه ميشود.

– التهاب راه‌هاي تنفس

– آسم، كه قابل كنترل با درمان منظم است

– خشكي هوا (ناشي از لوازم گرمايشي در زمستان كه مي‌توان با مرطوب‌كننده‌هاي هوا اين مسئله را برطرف كرد)

– استرس یا اضطراب جدایی

– موهايي كه در معده گربه جا گرفته‌اند يا راه‌هاي تنفسي گربه را مسدود كرده‌اند.

– عفونت های تنفسی كه ناشی از قارچ‌ها، باکتری‌ها و یا ویروس‌ها هستند، در اين موارد گربه نیز علائمی مانند ترشحات بینی و چشم، سرفه یا بيحالي خواهد داشت.

– انگل‌هايي كه در بخش‌هايي از سينه هستند: اين وضعيت به طور معمول نشانه‌اي از خود بروز نميدهد، با اين حال، در صورتيكه كرم‌ها به ريه‌ها فشار بياورد، ممكن است اين امر باعث عطسه و خس خس سينه شود.

– مشکلات قلبی

تشخیص عطسه و خس خس

براي تشخيص دامپزشك گربه را تحت آزمايش قرار خواهد داد، در صورتي‌كه گربه علائم ديگري از خود نشان مي‌دهد لازم است دامپزشك را در جريان بگذاريد. دامپزشك ممكن است برخي از آزمايشات خون (براي تشخيص آلرژي) و برخي معاينات ديگر را براي تشخيص اينكه آيا گربه در ناحيه سينه دچار مشكل يا مشكلات قلبي است انجام خواهد داد.

گزینه‌های درماني
درمان عطسه و خس خس سينه گربه بستگي به علل زمينه‌اي نشانه‌ها كه ميتواند انواع مشكلات يا بيماريهايي كه در بالا به آنها اشاره شد دارد.

* اگر گربه شما واكنشي آلرژيك دارد كه باعث عطسه يا خس خس سينه مي‌شود، نبايد اجازه دهيد كه در معرض عوامل آلرژي‌زا قرار بگيرد. عواملي كه لازم است به آنها توجه داشته باشيد عبارتند از:

– جلوگيري از سيگار كشيدن در حضور گربه

– در هنگام استفاده از عطر يا مواد شيميايي خانگي، مطمئن شويد كه گربه در آن اطراف نيست.

– مطمئن شويد خاكي كه براي گربه استفاده مي‌كنيد از موادي نباشد كه گربه به آن آلرژي دارد. محدوديت در معرض عوامل آلرژي زا قرار گرفتن براي گربه‌اي كه دچار آسم است بسيار مفيد است.

– آلرژي‌ها را همچنين مي‌توان با استروئيدها، آنتي هيستامين‌ها، و در موارد جدي‌تر، با تزريق كنترل كرد. اگر عطسه گربه ناشي از هواي خشك است، شما همچنين مي‌توانيد از دستگاه‌هاي مرطوب كننده هوا استفاده كنيد، كه اين امر باعث مي‌شود بتوانيد بيني و راه‌هاي تنفسي گربه را مرطوب نگه داريد. براي اطمينان از اينكه گربه‌تان در معرض گرد و غبار نيست خانه خود را دائما تميز نگه داريد.

* ويتامين‌ها و مكمل‌ها همچنين مي‌توانند سيستم ايمني بدن گربه را تقويت كنند و اين امر ميتواند وقوع عطسه و خس خس سينه گربه را كاهش دهد.

* در صورتي‌كه گربه شما تحت استرس است، همچنين ميتواند علائمي مانند عطسه و خس خس سينه را بروز دهد. درمان استرس همچنين براي سيستم ايمني بدن گربه مفيد است. گربه‌اي كه تحت استرس است سيستم ايمني بدني ضعيف‌تري دارد. استرس را مي‌توان با درمان دارويي و فرمون مديريت و كنترل كرد.

* براي جلوگيري از تجمع گلوله‌هاي مو (در معده يا بيني) و كمك به از بين بردن آنها، شما مي‌توانيد به گربه‌تان مكمل‌هاي فيبر بدهيد. Laxatone همچنين مي‌تواند هضم گلوله‌هاي مو را تسهيل بخشد.

* در مورد عفونت‌های تنفسی، اگر عفونت توسط باکتری‌ها یا ویروس‌ها و قارچ‌ها ایجاد شده باشند با آنتي بيوتيك‌ها درمان مي‌شوند.

* مشکلات قلبی را نيز می‌توان از طریق دارو و احتمالا یک برنامه کاهش وزن كنترل كرد.