بخش پرندگان بیمارستان دامپزشکی پایتخت

بخش پرندگان بیمارستان دامپزشکی پایتخت بخشی جامع، پیشرو و با امکانات تخصصی می باشد.

فهرستی از مهمترین خدمات قابل ارائه در این بخش به شرح زیر است:

* معاینه پرندگان و انجام چِک‌آپ منظم به‌منظور ارزیابی سلامت آنها
در طول اولین معاینه بالینی، متخصصین بخش پرندگان دانستنی‌های مربوط به نگهداری، تغذیه و خصوصیات رفتاری پرنده شما را در اختیار قرار خواهند داد. در این جلسه امکان انجام معاینه کامل بالینی، واکسیناسیون، آزمایش خون و مدفوع یا انجام سایر آزمون‌های پاراکلینیکی به‌منظور ارزیابی وضع سلامتی پرنده مقدور خواهد بود.
* واکسیناسیون علیه ویروس بیماری نیوکاسل (NDV)
* واکسیناسیون علیه آبله پرندگان (به‌ویژه در قناری)،
* واکسیناسیون علیه عفونت هرپس ویروسی طوطی‌سانان (بیماری پاچکو)
* واکسیناسیون علیه عفونت‌های پولیوماویروسی پرندگان
بااین‌وجود، به‌دلیل عدم ورود اشکال تجاری این واکسن‌ها به بازار ایران در حال حاضر امکان واکسیناسیون پرندگان خانگی بر علیه بیماری‌های مذکور مقدور نیست.
* تعیین برنامه‌های تغذیه‌ای
به‌منظور حفظ سلامت پرنده ، طیف وسیعی از برنامه‌های تغذیه‌ای با توجه به گونه و شرایط سنی و فیزیولوژیک آنها به‌وسیله متخصصین ارائه خواهد شد.

* اصلاح ناخن، منقار و پرهای بال
با توجه به عدم امکان سایش طبیعی منقار و ناخن‌های پرنده در شرایط اسارت و به‌منظور ممانعت از بروز جراحات بافتی در پرنده و افراد در تماس با ناخن‌ها و منقار تیز و برنده، انجام اصلاح دوره‌ای ناخن و منقار در پرندگان الزامی است. به‌علاوه، رشد بیش از حد منقار به اختلال در فرایند دریافت خوراک توسط پرنده نیز منجر خواهد شد. با توجه به توسعه گسترده عروق خونی در بافت ناخن، پرهای در حال رشد و منقار پرنده و احتمال بروز عوارض نامطلوب به‌دنبال اصلاح نامناسب این اعضأ، این اقدام بایستی به‌وسیله افراد متخصص و در شرایط خاص انجام شود. به‌دلیل امکان آسیب به رابطه عاطفی پرنده و صاحب آن، اصلاح پر و ناخن توسط صاحب پرنده به هیچ وجه توصیه نمی‌گردد.
* انجام ارزیابی جامع بالینی در موارد بروز بیماری
معاینه بالینی کامل شامل تعیین وضعیت بدنی (BCS)، توزین، معاینه پوست و پوشش خارجی، معاینه چشم‌ها و گوش‌ها، معابنه محوطه دهانی و …؛
* بررسی سایتولوژیک مدفوع و سایر ترشحات ؛
* انجام بررسی‌های هماتولوژیک و بیوشیمیایی خون؛
* انجام بیوپسی و بررسی‌های کامل هیستوپاتولوژیک؛
* ارزیابی میکروبیولوژیک و قارچ‌شناسی مدفوع، جراحات و سایر ترشحات ؛
* رادیوگرافی و سونوگرافی تشخیصی؛
* تزریقات و سرم‌تراپی
* کالبدگشایی
ازآنجایی‌که پیشگیری منطقی‌ترین رویکرد به‌منظور مقابله با بیماری‌هاست، در صورت کالبدگشایی پرنده خود شما قادر خواهید بود به بهترین شکل از ابتلای سایر پرندگان به بیماری ممانعت کنید. به‌منظور انجام کالبدگشایی قبل از انتقال لاشه پرنده به بیمارستان نگهداری آن در سردترین دمای ممکن (بدون یخ‌زدگی) الزامی است.
* ارائه مشاوره به منظور رفع اختلالات رفتاری
حتی با وجود سلامت جسمی، امکان بروز اختلالات رفتاری در پرندگان خانگی به‌ویژه در طوطی‌سانان بسیار متداول است. متخصصین بخش پرندگان به‌دنبال ارزیابی و تعیین اختلالات رفتاری قادر به ارائه راهکارهای اصلاحی در رابطه با طیف وسیعی از اختلالات رفتاری پرنده خانگی شما خواهند بود. اختلالات رفتاری در صورت پیشرفت و عدم معالجه به‌موقع در اکثر موارد بسیار پیچیده شده و اصلاح کامل آن به دوره‌های درمانی طولانی مدت نیازمند می‌باشند.

برای آشنایی با تیم درمانی از اینجا وارد شوید .