بخش نمونه برداری با هدایت اولتراسوند بیمارستان دامپزشکی پایتخت

بیوپسی تحت گاید سونوگرافی چگونه است؟

بیوپسی یک روش نمونه برداری برای قسمتی از بافت یا نمونه‌ای از سلول‌های بدن از جمله سلول های کبدی، سلول های تیروئیدی، سلول های پستانی و… است که بعد از نمونه برداری، بافت حاصل از آن را در آزمایشگاه توسط میکروسکوپ تجزیه و تحلیل می کنند . بیوپسی تحت گاید سونوگرافی یک روش نمونه برداری از قسمت های مختلف بدن است که در آن برای گرفتن نمونه از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود و هدف تشخیص و تعیین سرعت پیشرفت بیماری و یا تدوین برنامه های درمانی بر اساس شرایط عضو درگیر است.
در دهه اخیر بیوپسی با روشهای غیر جراحی انجام می شود. نمونه برداری یا بیوپسی با هدایت سونوگرافی به وسیله سوزن مخصوص بیوپسی به داخل ضایعه انجام می پذیرد. روش سونوگرافی بیوپسی توسط رادیولوژیست متخصص، آموزش دیده و باتجربه در آسپیراسیون سوزن و سونوگرافی انجام می شود. این روش، معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بیهوشی و یا بستری نمیباشد و از مناطق مختلف میتوان با این روش نمونه برداری کرد.

مزایای انجام سونوگرافی بیوپسی

بیوپسی با استفاده از دستگاه سونوگرافی، مزایای زیادی برای بیمار در پی خواهد داشت، مخصوصاً اگر توسط یک متخصص سونوگرافی ماهر انجام گیرد. از جمله مزیت های بیوپسی با استفاده از تصویربرداری میتوان به موارد زیر اشاره نمود :
شدت تهاجمی بودن عمل بسیار کمتر از جراحی خواهد بود به طوری که عملاً جای زخمی به جای نخواهد گذاشت.
مدت زمانی که صرف این روش نمونه برداری می شود کمتر از یک ساعت است.
این روش نیازی به استفاده از اشعه یونیزه کننده ندارد و از این نظر ایمنی نمونه برداری بیشتر است.
به طور دقیق می توان از توده، نمونه برداری کرده و خوش خیم یا بدخیم بودن را به شکل دقیقی بررسی نمود.
با دستگاه سونوگرافی می توان جهت و نحوه حرکت سوزن بیوپسی در بافت را به خوبی دنبال کرد. در نتیجه دقت نمونه برداری افزایش می یابد و احتمال آسیب به بافت های دیگر کمتر می شود.