بخش حیوانات خاص و اگزوتیک بیمارستان دامپزشکی پایتخت

بخش حیوانات خانگی خاص (جوندگان، سایر پستانداران کوچک، خزندگان، ماهی‌های آکواریومی، گونه‌های حیات وحش و …) در بیمارستان دامپزشکی پایتخت، بخشی جامع، پیشرو و با امکانات تخصصی در ارتباط با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به  حیوانات خانگی خاص است. این بخش با بهره‌گیری از حضور متخصصینی زُبده و مجرب قادر به ارائه تمامی خدمات مرتبط با بهداشت و سلامت این گروه از حیوانات می باشد. رویکرد ما در رابطه با ارائه خدمات تخصصی دامپزشکی امکان برطرف‌سازی اختلالات بهداشتی و مدیریتی مرتبط با حیوانات خانگی خاص شما را با کمک متخصصین مجرب فراهم ساخته است. با وجود برقراری کشیک‌های بالینی منظم و روزانه با حضور متخصصین بیماری‌های  حیوانات خانگی خاص در محل بیمارستان، می‌توانید از دریافت همیشگی خدمات دامپزشکی مورد نیاز حیوانات خانگی خود اطمینان داشته باشید. تمامی افراد شاغل در این بخش از بیمارستان در ارتباط با نگهداری، بهداشت و سلامت حیوانات خانگی خاص افرادی آموزش دیده هستند و در هر زمان امکان مشاوره با پرسنل آگاه بخش فراهم خواهد بود.

فهرستی از مهمترین خدمات قابل ارائه در این بخش به شرح زیر است:

* معاینه حیوانات خانگی خاص جدید (تازه خریداری شده) و انجام چِک‌آپ منظم به‌منظور ارزیابی سلامت آنها

به‌منظور اطمینان از سلامت و فقدان عوامل بیماری‌زای قابل انتقال به انسان در حیوانات خانگی خاص تازه خریداری شده شما،  انجام معاینه بالینی اولیه به‌وسیله متخصصین دامپزشکی الزامی است. در این شرایط امکان دستیابی شما به اطلاعات مورد نیاز به‌منظور نگهداری مناسب حیوان خانگی خود و حفظ سلامت آن فراهم خواهد شد. در طول اولین معاینه بالینی، پرسنل متخصص بخش حیوانات خانگی خاص دانستنی‌های مربوط به نگهداری، تغذیه و خصوصیات رفتاری حیوان خانگی شما را در اختیار قرار خواهند داد. در این جلسه امکان انجام معاینه کامل بالینی، واکسیناسیون، آزمایش خون و مدفوع یا انجام سایر آزمون‌های پاراکلینیکی به‌منظور ارزیابی وضع سلامتی حیوان مقدور خواهد بود.

متخصصین بخش حیوانات خانگی خاص، اختلالات بهداشتی و مدیریتی مربوط به حیوان خانگی شما را قبل از بروز تظاهرات بالینی رَدیابی و شناسایی خواهند کرد این امر از مسیر پایش و معاینات بالینی منظم امکان‌پذیر می‌شود. با افزایش سن حیوان امکان بروز بیماری‌هایی با ماهیت مزمن (با دوام) و مرموز (با شناسایی پیچیده) افزایش خواهد یافت؛ در این شرایط امکان حضور بیماری برای ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل از جلب توجه صاحب وجود خواهد داشت. بنابراین، اهمیت برجسته پایش‌های بالینی منظم به‌وضوح قابل درک است و این نیاز به هیچ وجه قابل اغماض نیست.

* واکسیناسیون

در ارتباط با پستانداران کوچک خانگی از جمله خرگوش انجام واکسیناسیون علیه بیماری هاری در صورت نیاز و تشخیص متخصصین بخش صورت می‌پذیرد.

* تعیین برنامه‌های تغذیه‌ای

به‌منظور حفظ سلامت پرنده و سایر حیوانات خانگی خاص شما، طیف وسیعی از برنامه‌های تغذیه‌ای با توجه به گونه و شرایط سنی و فیزیولوژیک آنها به‌وسیله متخصصین بخش ارائه خواهد شد.

* انجام ارزیابی جامع بالینی در موارد بروز بیماری

با توجه به شرایط بالینی حیوان خانگی خاص شما و بسته به نیاز، امکان انجام اقدامات بالینی زیر در بخش حیوانات خانگی خاص مقدور خواهد بود:

معاینه بالینی کامل شامل تعیین وضعیت بدنی (BCS)، توزین، معاینه پوست و پوشش خارجی، معاینه چشم‌ها و گوش‌ها، معابنه محوطه دهانی و …؛

* بررسی سایتولوژیک مدفوع و سایر ترشحات ؛

* انجام بررسی‌های هماتولوژیک و بیوشیمیایی خون؛

* انجام بیوپسی و بررسی‌های کامل هیستوپاتولوژیک؛

* ارزیابی میکروبیولوژیک و قارچ‌شناسی مدفوع، جراحات و سایر ترشحات ؛

* رادیوگرافی و سونوگرافی تشخیصی

می‌توان از تصویربرداری تشخیصی به‌عنوان یک راهکار ارزشمند تشخیصی برای مشاهده وضعیت ارگان‌های درونی بیمار بهره برد. طیف وسیعی از اختلالات بالینی از قبیل شکستگی و دررفتگی استخوان‌ها، بلع اجسام خارجی، مسمومیت با فلزات سنگین، بزرگ‌شدگی، انقباض و آسیب اُرگان‌های داخلی و … از مسیر کاربرد مناسب تصویربرداری تشخیصی به‌راحتی قابل شناسایی هستند.

* تزریقات و سرم‌تراپی

* ارائه مشاوره به منظور رفع اختلالات رفتاری

* جراحی‌های ارتوپدی و بافت نرم

در بسیاری از موارد به‌منظور اصلاح وضع بالینی حیوانات خانگی خاص و ممانعت از بروز اختلالات بیشتر، انجام تداخلات جراحی الزامی است. متخصصین بخش جراحی بیمارستان به‌شکل ویژه در رابطه با اَعمال جراحی حیوانات خانگی خاص آموزش دیده هستند و از تجارب برجسته‌ای در ارتباط با جراحی گونه‌های مختلف برخوردار می‌باشند.

برای آشنایی با تیم درمانی از اینجا وارد شوید.